
Zaproszenie na wykład Profesor Soni Maury Barillari
Zapraszamy na na wykład Profesor Soni Maury Barillari z Uniwersytetu w Genui, wizytującej Uniwersytet Wrocławski w ramach programu zapraszania „profesorów wizytujących” Projektu IDUB.
14 maja 2025r. godz 17:30, Księgarnia Hiszpańska – ul. Uniwersytecka 19-20
Prof. Sonia Maura Barillari, mediewistka, od 1991 r. prowadzi działalność badawczą na Uniwersytecie w Genui. Od 2010 r. jest profesorem nadzwyczajnym. Główne zainteresowania to literatura piękna i teatr średniowieczny, interpretacja tekstów (łacińskich i wernakularnych), badanie tradycji ludowych. Inne specjalizacje to: kodykologia, studia nad Dantem, relacje między tekstem a obrazem. Opublikowała między innymi La strega e il confessore. Senher que prodom mi semblas. Testo provenzale del XIII secolo, edizione critica, Aicurzio (MB), Virtuosa-Mente 2017; Protostoria della strega. Le fonti medievali latine e romanze, Aicurzio (MB), Virtuosa-Mente, 2014; Adamo ed Eva. Le Jeu d’Adam: alle origini del teatro sacro, edizione critica, Roma, Carocci, 2010; Maria di Francia, Il purgatorio di san Patrizio, edizione critica, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2004.
Od 2011 roku współpracuje z Instytutem Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych.
O freskach w Siedlęcinie:
Wykład będzie poświęcony freskom z wieży w Siedlęcinie, która jest najstarszą i najlepiej zachowaną wieżą śląską oraz jedną z najciekawszych w Europie Środkowo-Wschodniej. Prawdopodobnie zbudowana została przez księcia Henryka I z Jawora w latach 1312–1346. Znajduje się tam rzadki cykl malowideł ściennych inspirowanych prozą o Lancelocie, jedyny w Europie Środkowej. Freski zdobiące główną salę odzwierciedlają wpływ literatury rycerskiej, która dotarła na Śląsk dzięki powiązaniom kulturowym z Czechami i Niemcami, zwłaszcza po ślubie Henryka z Agnieszką, córką króla Wacława II Czech. Od XIII wieku dynastia Przemyślidów zachęcała do obecności nadwornych poetów, aby legitymizować swoje rządy poprzez heroiczne literackie paralele. Malowidła ścienne, odkryte w latach 80. XIX wieku przez Wilhelma Klose, były później wielokrotnie restaurowane, choć wczesne interwencje spowodowały pewne zmiany i uszkodzenia. Freski przedstawiają sceny z legendy o Lancelocie, zwłaszcza opowieść o porwaniu królowej i jej ostatecznym powrocie. Obrazy te rozgrywają się na dwóch poziomach: górny przedstawia porwanie i wyzwolenie królowej, a dolny walkę Lancelota z gigantem Teriquamem. Wizualna narracja podkreśla motyw niewoli i wolności. Ostatnia scena prawdopodobnie przedstawia Gaherieza wyzwalającego Lionela i innych rycerzy. Malowidła są częścią większego programu ikonograficznego, łączącego ideały rycerskie z religijnym zbawieniem.
